/
102 Views0
Dieta przeciwzapalna insulinooporność

Dieta przeciwzapalna jest sposobem żywienia, mającym na celu wsparcie organizmu w walce z toczącym się w organizmie „alarmem”. Tak bowiem obrazowo można określić stan zapalny. Jest on odpowiedzią organizmu na infekcję, uraz, skaleczenie, alergeny, czynniki chemiczne itd. Ostry przebieg stanu zapalnego pobudza w ten sposób układ odpornościowy i krwinki do rozpoczęcia procesu leczenia. Wszystkie te reakcje są naturalne i potrzebne do wyleczenia. Inaczej dzieje się, gdy mamy do czynienia z przewlekłym stanem zapalnym. Nie ma on zwykle gwałtownego przebiegu, za to może trwać latami doprowadzając do różnych objawów klinicznych i chorób.

Przewlekły stan zapalny o niskiej aktywności odgrywa dużą rolę w powstawaniu insulinooporności. Temat ten w ostatnich latach jest szeroko dyskutowany. Jak dowodzą badania naukowe insulinooporność, nadmiar tkanki tłuszczowej oraz reakcje zapalne są ze sobą powiązane wieloma procesami zachodzącymi w organizmie. Czy zatem dieta przeciwzapalna może mieć wpływ na poprawę wrażliwości tkanek na insulinę i tym samym zmniejszenie niekorzystnych objawów insulinooporności?

Do najważniejszych faktów przemawiającym za udziałem reakcji zapalnej w insulinooporności są:

– komórki tkanki tłuszczowej osób z nadwagą i otyłością są źródłem cytokin prozapalnych nasilających insulinooporność. Gdy tkanka tłuszczowa traci możliwość dalszego magazynowania lipidów, tłuszcz gromadzący się w mięśniach i wątrobie wywołuje w nich oporność na insulinę

– lipidy (tłuszcze) zgromadzone w mięśniach mogą aktywować reakcje prozapalne

– komórki układu immunologicznego obecne w tkankach wrażliwych na insulinę mają duży wpływ na rozwój procesów zapalnych i indukowanie insulinooporności

– długotrwały i regularny wysiłek fizyczny przyczynia się do zmniejszenia stanu zapalnego mięśni szkieletowych i w ten sposób poprawę ich wrażliwości na insulinę

– spożywanie diety bogatej w tłuszcze powoduje prozapalne pobudzenie tzw. komórek Kuppffera w wątrobie, co zwiększa wytwarzanie związków zapalnych powodujących wątrobową insulinooporność

– otyłość sprzyja rozwojowi insulinooporności i stanu zapalnego w naczyniach krwionośnych. Stan ten poprzedza pojawienie się insulinooporności tkanki tłuszczowej, mięśniowej i wątrobowej.

– utrzymywaniu się przewlekłego stanu zapalnego w organizmie i podwyższonego poziomu białka CRP sprzyja otyłość brzuszna, czyli tkanka tłuszczowa zgromadzona w okolicy pasa wokół narządów wewnętrznych.

Dieta przeciwzapalna ma na celu dostarczenia związków pochodzących z żywności, które w naturalny a nie farmakologiczny sposób zmniejszą reakcje zapalne toczące się w organizmie. Związki o udokumentowanym działaniu przeciwzapalnym to np. polifenole, katechiny, kwasy omega-3, niektóre witaminy i składniki mineralne.

Dzięki tej diecie osoby z insulinoopornością wspomogą obniżenie stanu zapalnego. Nastąpi dezaktywacja szlaków prozapalnych oraz zmniejszenie wydzielania związków zapalnych, które blokują sygnał insulinowy i w ten sposób działanie insuliny na tkanki.

Najsilniejszą moc przeciwzapalną (mające wysoki współczynnik przeciwzapalny IF) będą miały takie produkty jak: imbir, kurkuma, cynamon, goździki, granat, grejpfrut, tłuste ryby morskie, siemię lniane i olej lniany, pomidory, cebula, czosnek, papryka, marchew, batat, warzywa kapustne jak brokuł, kapusta, brukselka, napar zielonej herbaty. Ważne aby warzywa i owoce były spożywane w jak najmniej przetworzonej formie. Najbliżej diety przeciwzapalnej jest śródziemnomorski styl odżywiania.

Jak widać produkty o wysokim współczynniku przeciwzapalny już są polecane dla osób z IO – jak chociażby imbir i cynamon wpływające na poziom glukozy we krwi i zwiększające wrażliwość na insulinę. Wszystkie polecane produkty mają również korzystny indeks glikemiczny.

Połączenie diety przeciwzapalnej z niskim indeksem glikemicznym w znacznym stopniu wpłynie na poprawę wrażliwości tkanek na insulinę. Takie połączenie stosujemy również w jadłospisach z naszej poradni.