1 View0
dieta w niedoczynności tarczycy

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to choroba powodowana niskim stężeniem hormonów tarczycy (tyroksyny – T4 i trójjodotyroniny – T3) lub ich nieprawidłowym metabolizmem. Prowadzi ona do szeregu zaburzeń, wśród których wymienia się:

  • ospałość i zmęczenie,
  • zaparcia,
  • wypadanie włosów,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • obniżenie przemiany materii skutkujące wzrostem masy ciała.

Podstawą leczenia niedoczynności tarczycy jest farmakoterapia. Istnieje jednak coraz więcej dowodów naukowych potwierdzających korzystny wpływ prawidłowego żywienia na przebieg oraz skuteczność terapii.

Jod

Niedobór jodu w diecie jest jedną z przyczyn niedoczynności tarczycy. Pierwiastek ten stanowi składnik niezbędny do budowy hormonów tarczycy. Podstawowe źródła jodu w diecie to: sól kuchenna jodowana, ryby morskie (szczególnie dorsz) i owoce morza, wodorosty morskie, a także mleko i jego przetwory. Nie należy stosować rutynowej suplementacji jodem. Zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą być szkodliwe.

Selen

Selen to pierwiastek wchodzący w skład enzymu biorącego udział w przemianach tyroksyny do trójjodotyroniny. Dodatkowo jego niedobór zmniejsza przyswajalność jodu. Pierwiastek ten jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, dlatego należy rozszerzyć dietę o produkty bogate w ten mikroelement. Należą do nich m.in.: ryby (dorsz, halibut, makrela) i skorupiaki oraz orzechy brazylijskie.

Żelazo

Składnikiem kluczowego enzymu, który odpowiada za aktywację przemian prowadzących do powstania T3 i T4 jest żelazo. Właściwe jego spożycie uznawane jest za konieczne dla prawidłowej pracy gruczołu. Najbogatsze źródła żelaza w diecie to: czerwone mięso, nasiona lnu, otręby pszenne, mak, sezam, żółtko jaja, pistacje.

Cynk

Odpowiednia podaż cynku jest bardzo ważna dla należytego działania gruczołu tarczowego.  Pierwiastek ten jest potrzebny do syntezy i funkcjonowania tyroksyny oraz do wiązania trójjodotyroniny. Wśród produktów o najwyższej zawartości cynku wymienia się: zarodki pszenne, nasiona lnu, pestki dyni oraz produkty zbożowe z pełnego przemiału.

Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy pełni ważną rolę w zdrowej diecie. Jest także niezbędny w diecie osób z niedoczynnością tarczycy. Jego podaż na odpowiednim poziomie poprawia motorykę przewodu pokarmowego, co wpływa korzystnie na problem zaparć. Jego źródłem są: produkty zbożowe z pełnego przemiału, surowe warzywa i owoce (należy jednak wybierać te o niskim indeksie glikemicznym), orzechy i pestki.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Szczególną rolę w chorobach tarczycy przypisuje się kwasom tłuszczowym z rodziny omega-3. Oprócz ich właściwości przeciwzapalnych, pobudzają także przekształcanie trójjodotyroniny w tyroksynę. Hamują również lipogenezę, co jest przydatne wśród osób z niedoczynnością tarczycy, które mają nadwagę lub otyłość.  Z tego względu należy wprowadzić do diety produkty takie jak: tłuste ryby morskie (śledź, makrela, halibut, łosoś) oraz oleje roślinne (olej rzepakowy).

Związki wolotwórcze

Związki wolotwórcze występują naturalnie w warzywach kapustnych i innych warzywach krzyżowych, strączkach (głównie w soi), rzepie, brukwi, orzechach ziemnych, truskawkach. Związki te wiążą się z jodem, dlatego uniemożliwiają jego wbudowywanie w hormony tarczycy. Jest to powód, dla którego w diecie osób z niedoczynnością tarczycy należy znacznie ograniczyć spożywanie produktów wolotwórczych. 

Obróbka termiczna produktów wolotwórczych zmniejsza ich szkodliwość. W takiej formie w umiarkowanych ilościach mogą uczestniczyć w codziennym jadłospisie.

 

Autor: Dominika Parczewska

Polub i obserwuj:
error

Leave Comment: